Szálak és szövetek
Az EMT (Elvstrom Membran Technology) a Sobstad genesis technológiának továbbfejlesztése. A Genesis technológiát
a Sobstad fejlesztette ki és szabadalmaztatta 1986-ban. A Sobstad
cég igyekezett kíváló vitorlát kifejleszteni,
a modern tudományos termelés és eljárás
alkalmazásával. Az eljárás lehetõvé
teszi a termék - mely a stílusra, tartósságra,
minõségre és mûszaki tartalomra vonatkozóan
felülmúlja a hagyományos modelleket - eladását
és terjesztését. Emellett lépést
tartanak az állandóan változó divattal,
miközben az árak mérsékeltek maradnak.
Fontos
megjegyeznünk, hogy a Genesis az elsõ olyan technológia
a vitorlagyártásban, melynél egyidõben készül
a vitorla és az anyag. Az eljárás a következõ:
Folyékony ragasztót tesznek a Mylar filmre, majd egy húrozó
gép segítségével felfektetik a kevlárból,
vektránból, pentexbõl, poliészterből vagy karbonból álló
szálakat a Mylar film panelekre úgy, hogy a késõbb
nagyobb teherbírást igénylõ részekre
több szál kerüljön. Húrozás után
a panelek kapnak egy vagy több Mylar réteget,
majd egy hengeres vályúba kerülnek, ahol magas nyomás alatt felmelegítik a ragasztót, így érik el az optimális laminálást.
A vitorla alakját az egyes panelek összeállítása
során kapjuk. Nem egy darabban laminálják a vitorlát, hanem panelekben, ezáltal később, ha sérülne a vitorla, még javítható lesz. Azonban ezzel az eljárással is elérjük, ami a laminált vitorla egyik lényeges előnye, hogy a laminátorba bekerül minden szegély, latnizsák, erősítés. Ettõl lesz igazi
varrás nélküli vitorla.
A Genesis vitorlák még csak aramid vagy
pentex szálakból készültek, ezek azonban az UV sugárzástól hamar tönkrementek. Az EMT lehetővé teszi, hogy már túravitorlákat is készíthessünk az eljárással, figyelembe véve a három legfontosabb kritériumot a vitorla gyártásánál: alak, súly és tartósság.
Hi-tech:
A mylarrétegek közötti szálak a legmodernebb anyagokból készülnek: aramid, kevlár, vektrán
vagy karbon. Ezeknek jellemzői, hogy rendkívül erősek, de nagyon könnyűek. A hi-tech vitorláknál elsősorban a könnyű, gyors vitorla számít, nem a tartósság.
Verseny:
A rétegek közötti szálak itt is könnyű és erős anyagokból készülhetnek, azonban az egyik oldalra, a mylar rétegre teszünk egy vékony dacron réteget (ún. Taffeta). A dacron a hagyományos vitorla-anyag évtizedek óta, és nem véletlenül: ennél tartósabb anyagot, mely a napsugárzást is tűri, még nem találtak fel.
Túra: A "hagyományos" Genesis változat sugárirányú
szálait összefogó mylar réteg mindkét oldalon kap egy vékony Dacron réteget, mely által rendkívül tartós marad a vitorla. A Dacronnak, amellett, hogy bírja a napot, legnagyobb hátrány, hogy nyúlik. Íme itt a megoldás: alaktartás a belső szálak segítségével, tartósság a taffeta rétegekkel!
EMT
referencia 2006 - nézze meg, az Ön hajójához készült-e már EMT vitorla?